donderdag 8 februari 2018

Chaos vs Perfect

Ik geloof niet dat er een grotere chaoot rond loopt dan dat ik ben....alhoewel ik er ook wel een paar ken die aardig in de buurt komen, hahahahah ....als ik me omdraai dan ben ik dingen kwijt. Denk aan mijn koffie kopje dat tot op de dag van vandaag gewoon verdwenen is, poeffff.

Als ik mijn sleutels - of erger nog mijn bankpas- zoek in mijn tas - ooh joy! - en ze niet gelijk vind dan slaat de schrik mij om het hart, ik krijg het warm en denk direct dat ze weg zijn. Waarna ik na twee keer rustig adem halen en mezelf tot de orde roepend ze dan toch ergens onderin een hoekje vind.

Toen ik nog met zussie op kamers woonde - hè zus? -  en ik iets - maakt niet zoveel uit wat eigenlijk - kwijt was.... ik vervolgens half schreeuwend door het huis liep - terwijl ze nog lag te slapen - dat ik DAT kwijt was....en ze zuchtend opstond, hetgeen wat kwijt was ineens oppakte, DAT aan mij gaf en hoofdschuddend terug het bed in verdween.

Het was voor geen van de partijen ideaal zullen we maar zeggen. Een bureau wat bedolven lag onder papieren en zooi, ga maar door. Toen ik - jaren geleden - dan ook tegen een burn-out aan dreigde te lopen besloot ik dat het anders kon en moest.

Ik werd mevrouw Perfect. Ik zorgde ervoor dat ik vaste plekken had waarop ik mijn spullen bewaarde, zorgde dat ik een agenda maakte met zaken die gedaan moesten worden, en was mijn bureau elke dag netjes opgeruimd. Ook mijn huis is - relatief - netjes daar troep voor nog meer chaos in mijn bovenkamer zorgt en dat dus voor niemand werkt als het daar chaos is.

En zo heb ik aan een hele nette versie van mezelf gewerkt de afgelopen jaren. Totdat...totdat de druk omhoog gaat. Er vervelende dingen gebeuren, de werkdruk en de druk die je jezelf oplegt (te) hoog wordt en dan ineens staat ze weer op de stoep: Mevrouw Chaos. Er zitten barstjes in mijn nette ik. Ze slaat er dwars doorheen. 

Of dat erg is? Nou nee. Mevrouw Chaos is een stuk gezelliger dan mevrouw Perfect namelijk en leidt in ieder geval tot leukere situaties dan mevrouw Perfect. Die lacht namelijk niet, tolereert niet veel en is ook nogal saai. En hoewel orde mij nog steeds dient - er komt niets meer van terecht als mevrouw Chaos de scepter alleen maar zwaait - mag ze van mij wel vaker terug komen zonder dat ik me daar druk om maak.

Moet ik alleen wat vaker koffie kopjes kopen ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten