donderdag 2 november 2017

Inspirerend

Ik rij niet zo vaak meer lange stukken met de auto, en dat mis ik ook voor geen meter, maar laatst was anders. Voor een afspraak in Utrecht zat ik al voor - mijn doen - dag en dauw in de auto waarna ik in de langste file van het land terecht kwam. 2 uur en een kwartier vertraging, dan sta je wel in een bad ass file ;)

Ook de alternatieve wegen boden uiteindelijk geen soelaas want mijn navi was niet de enige die haar /zijn bestuurder een andere weg bood. En zo kwam het dat ik uiteindelijk onverrichter zaken huiswaarts keerde.

En in plaats van naar het gebrabbel van de DJ's te luisteren - waar meestal niks mis mee is - koos ik vandaag voor iets anders. Ik had behoefte aan nuttige info. Ik ging op zoek naar een soort luisterboek, eentje met inspirerende info. En dus ging ik op You Tube op zoek naar een spreker die wat toe te voegen heeft (uiteraard toen ik voor het verkeerslicht stil stond, en stil stond ik veel deze ochtend). En die vond ik. De schrijver van de logica van geluk, Mo Gawdat is voor mij in vele opzichten inspirerend en voegt heel wat toe.

Mo (ik mag m vandaag Mo noemen  ;)) besloot geluk wiskundig te formuleren. Wat is geluk eigenlijk? Zo geeft hij aan dat als jouw verwachtingen geĆ«venaard worden of  wanneer ze overtroffen worden, dat je dan gelukkig bent (dit is mijn vertaling van wat hij aangeeft). Is dat niet het geval dan ben je ongelukkig. 

Mo verloor in 2014 zijn zoon Ali en als een soort eerbetoon heeft hij het boek geschreven. Het boek heb ik niet gelezen maar wat opvalt aan Mo is de rust die deze man uit straalt. Een allesoverheersende rust. De combinatie van wat deze man heeft moeten doorstaan, namelijk je kind verliezen en zijn zienswijze op deze wereld is zeer inspirerend te noemen.

Ondanks zijn grote verdriet en pijn om zonder zijn zoon door het leven te moeten, geeft hij zelf aan twee keuzes te hebben. De rest van zijn leven onder de dekens te kruipen en daar altijd te blijven of het leven weer omarmen (en dit is wederom mijn vertaling van hoe hij dat aangeeft) en ervoor gaan. 

Hij heeft de tweede keuze gemaakt en dat maakt hem voor mij een inspirerende man waarvan veel te leren valt. Die van toegevoegde waarde is, die dat deelt en waar je van kunt leren.

3 x raden in welk boek ik van de week begonnen ben :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten