dinsdag 21 november 2017

Ik verander voor jou.....of toch niet?

Kan een mens veranderen? Wil een mens veranderen? Waarom zou iemand willen veranderen? En wat zou je dan willen veranderen? En voor wie? Waar ligt de motivatie van de verandering? Ligt die bij jezelf? Bij jouw partner?

Allereerst: waarom zou je willen veranderen? Alleen als dingen niet werken denk ik. Als je steeds hetzelfde patroon handhaaft en dat patroon werkt niet dan wordt het tijd voor een ander patroon, maar dan moet je jouw patroon wel kennen, herkennen en dan kun je beslissen of je er iets mee wilt doen.

Zo was ik een fervent roker (rookster :)) en bestond mijn ontbijt uit een bakkie koffie met...jawel: een peuk. Ik telde mijn sigaretten, hield het bij en raakte ietwat aan de nerveuze kant als ze op dreigden te raken. Voor je deur uit ging even checken: sleutels, telefoon en sigaretten. Check.

Wat ik me nog herinner (het is al even geleden namelijk....) is dat je (ik dus) geleefd werd door mijn sigaretten in de zin van: altijd ermee bezig zijn. Ik wilde niet meer dan een pakje per dag roken omdat ik ook wel wist dat dat helemaal mijn gezondheid (en portemonnee) in de weg stond .....want een pakje per dag is natuurlijk helemaal niet ongezond ;)....en dus was ik de hele dag peuken aan het tellen, plannen en stond mijn dag - mede - in het teken van de sigaret.

Ik was al wel een aantal x gestopt met roken maar wilde toch echt met mijn 30ste stoppen. En dat is gelukt. Ik had namelijk het bewustzijn dat het echt heel slecht voor me was, ik de kans (een grote) had dat ik er ziek van zou worden en dus besloot ik het roer om te gooien. 

Zo deed ik dat ook met afvallen en ook met sporten. Als je iets wilt veranderen aan jezelf dan begint dat met bewustzijn van wat je doet. Patronen herkennen, je afvragen waarom je dingen doet die je doet. Dienen jouw patronen jou of maken ze juist niet beter? Ben je bereid om ze om te gooien? Ermee te stoppen? Andere patronen aan te gaan? Of durf je dat niet?

Angst is nooit een goede raadgever en zeker niet als je patronen wenst te veranderen. Je moet juist kijken naar de goede dingen die je ontvangt als je niet werkende patronen omgooit. Zo heb ik meer lucht, ben ik fitter, ben ik blijer en dus een leuker mens als ik niet rook, meer sport en minder onzin in mijn trulletje gooi. 

Kan ik dat allemaal doen voor een ander? Natuurlijk kun je dat niet. Mensen veranderen niet voor een ander. Je bent zoals je bent en je kunt pas dingen aanpassen als je je zelf bewust bent van niet werkende patronen. Hoe lief jij jouw partner ook vindt, als je de noodzaak niet ziet van de verandering dan zal die ook niet plaats vinden, sprak ze stellig ;)

Ik ben heeeel benieuwd of je het met me eens bent of dat jij van mening bent dat je wel voor een ander kunt veranderen. Ik geloof er namelijk helemaal niks van :))

Geen opmerkingen:

Een reactie posten