donderdag 29 oktober 2015

Vertrouwen....heb je dat?

Vertrouwen
Het vertrouwen hebben dat dingen in je leven goed zullen komen betekent niet dat alles in je leven ook daadwerkelijk goed gaat. We of liever gezegd ik ;) heb het er al eerder over gehad dat er achter elke glimlach een verhaal schuil gaat. Dat er bij veel mensen verdriet is.

Tegenslag
Elk leven wordt gekenmerkt door bergen en dalen. En dat is mijns inziens ook maar goed ook. Als alles je maar mee zit, hoe blij kun je dan zijn met iets wat je 'krijgt'? Ik persoonlijk denk dat je hier bent om te ervaren....hoe kun je ervaren als je geen tegenslag kent? Hoe kun je dankbaar zijn als je de andere zijde van de medaille niet kent? Een typisch gevalletje ying & yang dus :).

Omgaan
Hoe ga je om met tegenslag? Omarm je het? Zwelg je erin? Vind je jezelf echt enorm zielig? Of kijk je wat je wel is toebedeeld? Je mist dan misschien die partner maar je vrienden zijn super cool, je ouders zijn toppers, je werk is te gek. Kijk eens naar dat stel wat nog eenzamer is met elkaar, want eigenlijk kunnen ze elkaar niet uitstaan. Het is dus maar hoe je ermee omgaat....


Bagatelliseren
Ik besef heel goed terwijl ik dit schrijf dat ik moet uitkijken dat ik intens verdriet van mensen niet moet bagatelliseren. En dat doe ik ook zeker niet. Een kind verliezen, ziekte en dood ..... ze zijn allemaal zo traumatisch dat het lijkt alsof de zon nooit meer zal schijnen. Toch durf ik te beweren dat ondanks de zwarte kant die er altijd zal blijven er kracht te putten valt uit de dingen die er wel zijn.


Kracht
Die kracht houdt je overeind, die kracht geeft je ondanks alles vertrouwen. Je hoeft het niet alleen te doen. Sterker nog: dat is onmenselijk. Niemand kan het alleen. We zijn met zijn allen verbonden in de geest en weet daarom dat je mag vertrouwen op het hogere, op die ander of op de toekomst. Je loopt het leven nooit alleen. Je mag je overgeven.....door het dal wat je loopt gloort er licht. Hou vertrouwen......

Vertrouwen dus
Mijn leven gaat vanzelfsprekend ook niet over rozen maar ik probeer vertrouwen te houden. In mijn medemens, het hogere, mijn toekomst. Maar ik heb vooral het vertrouwen dat het mijn taak is om er voor de ander te zijn. Dat doe ik dan ook graag. Want ik vertrouw erop dat ik een spiegel mag zijn voor de ander, een werktuig wat een ander er misschien weer bovenop kan brengen. Met liefde en geduld.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten