donderdag 8 oktober 2015

De control freak

Blog vs Vlog

Van de week kwam de blog aan de orde en in ditzelfde gesprek kwamen we erop dat veel mensen niet meer echt lezen maar koppen snellen. Men leest de headlines en zijn daarmee op de 'hoogte'. Reden zo blijkt dat mensen van bloggen overgaan naar vloggen omdat dat dan wel weer aan zou slaan. Nu vraag ik me af of jullie zitten te wachten om mijn hoofd in beeld elke week of in ieder geval geregeld voorbij te zien komen en vind jullie reacties daaromtrent reuze interessant en spannend :). Dus kom maar op.

Tommy
De reden dat ik jullie (en dat is misschien maar goed ook ;)) deze week niet heb verblijdt met mijn verschijning is Tommy. In een redelijk spontane bui was daar afgelopen zaterdag namelijk ineens hondje Tommy from Spain. Een vijf maanden oude pup uit het asiel die iets meer aandacht en tijd vraagt dan ik kon inschatten en ik waan me terug in de kraamtijd van mijn kids. Als de dood dat ie alles onder plast of poept loop ik met ferme tred elke twee uur met onze nieuwe, kei leuke aanwinst. Want wat issie leuk! Een super knuffelkont, totale onbenul en heerlijk nieuwsgierig en stout (onze schoenen staan nu keurig op de trap ipv de grond). Iedereen (op poes Lina na dan ) in onze gezin is super blij met onze koning. Terugkomend op de vlog: tijdgebrek maar vooral de wallen onder mijn ogen hebben me doen beslissen dat een blog deze week ook meer dan volstaat ;).

Huishoudboekje
Nu dus over naar mijn oorspronkelijke insteek: de maandelijkse financiën. Heb jij die op orde? Of is er geregeld nog wat maand over aan het einde van je maandelijkse inkomen?  Weet jij wat er maandelijks inkomt en wat er maandelijks zeker uit moet? Heb jij een ouderwets huishoudboekje? Hoe doen jullie het? Betaal je gewoon wat er aan rekeningen binnen komt waaien of hou je overal rekening mee? Weet jij wanneer de jaarlijkse afrekening van je energiemaatschappij of sportclub komt? Allemaal zaken namelijk om rekening mee te houden en in je huishoudboekje te verwerken. Ikzelf maak gebruik van excel en zet in de agenda wanneer de grote uitgaves komen zodat ik dat kan inplannen.

De control freak dus.....
Dat zou je me wel kunnen noemen misschien. Al biedt de eerlijkheid te zeggen dat ik echt een enorme chaoot ben van nature. Die komt overigens geregeld de kop op steken als het teveel wordt of als de planning in de soep loopt. Dan ben ik de controle kwijt en weet ik van voren niet meer dat ik van achter leef. Dus ook voor jou als chaoot is er goede hoop op herstel ;). Door zoveel chaos en commotie die in mijn leven kwam binnen sijpelen alsmede een burn-out heb ik mezelf in een ritme en planning gedwongen. Kids helpen overigens ook wonderlijk goed :). Zo plan ik mijn dagen, eten en financiën en dat werkt voor kids, ouders en nu dus hond super goed.

Van betekenis zijn
Uiteraard moet er ruimte blijven voor spontane acties maar het helpt wel. We hebben weinig financiële verrassingen. Keerzijde is dat ik nooit ergens geld 'vind' maar dat terzijde. Dus mocht je het prettig vinden als je een zelfgeschapen control freak over de vloer (email en telefoon kunnen natuurlijk ook!!) krijgt die je kan aanleren hoe je maandelijkse financiën op orde kunt brengen of die kan kijken of je in bepaalde zaken kunt snijden (denk aan energie, verzekeringen, telefonie) dan ben ik je vrouw :). Ik ben graag van betekenis voor JOU

2 opmerkingen: